دیجیتال مارکتینگ در زمان شیوع کرونا


1
انتخاب شیوه درست دیجیتال مارکتینگ

از زمان گسترش دیجیتال مارکتینگ، هیچ رویدادی مهم‌تر از شیوع ویروس کرونا در جهان رخ نداده است. شیوع کرونا نه تنها به طرز ناخوشایندی بر زندگی افراد بیشماری در سراسر جهان تاثیر گذاشته، بلکه نوعی شوک به اقتصاد جهانی وارد کرده است که به این زودی‌ها اثرات زیان بار آن رفع نخواهد شد. در حال حاضر اکثر مشتریان از راه دور خریدهای خود را انجام می‌دهند. این شرایط جدید موجب کاهش شدید خرید از فروشگاه‌ها شده است. بنابراین، کسب و کارها با هر شکل و اندازه‌ای که دارند، باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را با تغییرات گسترده‌ی اجتماعی هماهنگ کنند. پیشرفت فناوری به شکلی بوده که بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال کسب سود هستند، دیگر نمی‌توانند به روش‌های قدیمی تکیه کنند.

با تغییر رویکرد بازاریابی و رشد شیوه‌های رهبری، می‌توانید از موفقیت کسب و کار خود در این دوره و حرکت به سوی آینده اطمینان حاصل کنید. در این مطلب به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که منجر به دستیابی به نتایجی خود برای کسب و کار شما می‌شود.

در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ خود بیشتر فعالیت کنید

در زمان شیوع کرونا، افراد بیشتر زمان خود را در خانه می‌گذراند. در نتیجه بیش از گذشته در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت فعالیت دارند. بنابراین حالا بهترین زمان برای ارتقاء سطح وبلاگ و حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه این نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ، بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از کسب و کارها به دلیل فعالیت بیشتر در فضای مجازی، رشد زیادی داشته‌اند. به گزارش Socialbakers، در نیمه‌ی دوم سال 2020 هزینه‌ی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی 26 درصد افزایش داشته است.

ارتباط با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی

نحوه‌ی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

با وجود بحران بودجه‌ای که در حال حاضر تقریبا تمام شرکت‌ها با آن مواجه هستند، باید مراقب پیامی باشید که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید. بر طبق آخرین تحقیقات، حدود 50 درصد مشتری‌ها، تبلیغاتی را می‌پسندند که ربطی به ویروس کرونا نداشته باشد.

البته این اعداد و ارقام به معنی این نیست که باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را متوقف کنید. بلکه باید به یاد داشته باشید که محتوایی با دقت بسیار زیاد تولید کنید. به همین دلیل باید همیشه پیام‌هایی منتشر کنید که بیانگر درک و دلسوزی شما نسبت به شرایط حال حاضر جهان باشد. ولی اگر با لحن اشتباهی این کار را انجام دهید، مشتری‌ها به سرعت بازخوردهای منفی برایتان ارسال خواهند کرد. پس در طول کمپین‌های اجتماعی بهتر است حواستان به شبکه‌های اجتماعی خود باشد.

ممکن است تمایلی به تبلیغ محصول خود در این دوره‌ی پیچیده نداشته باشید. در این حالت می‌توانید از وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود برای کسب منفعت استفاده کنید. برای مثال می‌توانید محتوایی دارای نکاتی مفید برای مقابله با بحران تولید کنید. مخاطبان از 89 درصد برندهایی که این رویکرد دیجیتال مارکتینگ را در پیش گرفته‌اند، پشتیبانی کرده‌اند.

استراتژی دیگری که بسیاری از شرکت‌ها آن را با موقیت به کار برده‌اند، ترویج مسائل مهم اجتماعی با روش‌هلای خلاقانه است. این روش نه تنها شیوهای هوشمندانه برای تبلیغ برند و شهرت کسب و کار شماست، بلکه برای جامعه هم مفید است. درواقع از شروع شیوع ویروس کرونا تا به امروز استفاده از این رویکرد دیجیتال مارکتینگ حدود 42 درصد افزایش داشته است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را اصلاح کنید

علاوه بر فعالیت در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، باید کسب و کار خود را در مناطقی که از نظر مصرف کنندگان منطقی به نظر بیاید تبلیغ کنید. برای مثال میزبانی سمینارهای جذاب یا رویدادهای نتورکی در حال حاضر امکان پذیر نیست. ولی این به معنای از دست رفتن همه چیز نیست!

برای درگیر کردن بازار هدف خود باید از روش‌هایی خلاقانه و سازگار با استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید بیشتر از پخش زنده، کنفرانس ویدیویی و پیام رسانی فوری استفاده کنید. شاید این کارها در طولانی مدت برای شما سود آور هم باشند.

روش های آنلاین ارتباط با مشتریان در زمان شیوع کرونا

اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، می‌توان گفت وبینارها جایگزین خوبی برای رویدادهای حضوری هستند. با استفاده از روش‌هایی جذاب که مخاطبان را به مشارکت و تعامل آنلاین با هم ترغیب می‌کند، می‌توانید اجتماعی اختصاصی برای کسب و کار خود ایجاد کنید. این نوع اجتماعات منجر به افزایش دنبال کنندگان شما هم می‌شود. همچنین با استفاده از وبینارها می‌توانید از طریق ایمیل، اطلاعات مشتریان خود را در مورد شرکت به روز نگه دارید.

بعضی از شرکت‌ها هم در حال تولید کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آموزشی و راهنماهای دقیق هستند تا ذهن مشتریان را درگیر برندهای خود نگه دارند. این شیوه‌های ارزان دیجیتال مارکتینگ، مشتریان را ترغیب می‌کند که درباره‌ی کسب و کار شما چیزهای بیشتری یاد بگیرند و شهرت برند را هم بهبود می‌بخشند.

دیجیتال مارکتینگ با تمرکز بر سئو

خیلی وقت است که سئو یکی از زمینه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. با این وجود، شیوع کرونا اهمیت استراتژی سئو را به ویژه برای کسب و کارهایی که به دنبال مشتریان جدید هستند، بیشتر هم کرده است. از آنجایی که خرید حضوری از فروشگاه‌‌ها کاهش قابل توجهی داشته است، بسیاری از مشتریان به سراغ فروشگاه‌های آنلاین رفته‌اند.

قبلا مشتریان برخی از کالاها را به صورت آنلاین سفارش می‌دادند. ولی هم اکنون مردم به صورت مداوم از تجارت الکترونیکی استفاده می‌کنند. فروشگاه‌ها هم برای جلوگیری از ازدحام مردم، امکان خرید آنلاین کالاهای اساسی را هم برای مشتریان فراهم کرده‌اند. با توجه به اطلاعات به دست آمده، از هر 2 مصرف کننده، 1 نفر خرید آنلاین خود را افزایش داده است.

ارتقاء فروش با کمک سئو

این تغییرات بازار به این معناست که بالا رفتن در نتایج موتورهای جستجو از هر زمان دیگری برای کسب و کارها مهم‌تر است. برای دوام آوردن در رقابت آنلاینی که میان کسب و کارها وجود دارد، شرکت شما نیاز به یک برنامه‌ی منسجم مبتنی بر سئو دارد. همراه با آن باید استراتژی بازاریابی محتوای جذاب، عملکرد خوب وبسایت و تجزیه و تحلیل دقیق مشتریان را هم در نظر بگیرید.

البته تغییرات ساده‌ای هم هستن که باعث بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما می‎شوند. مثلا اگر کسب و کارتان در ساعت معینی از شبانه روز فعالیت دارد، باید این موضوع را به مشتریان اطلاع دهید. این کار را از طریق وبسایت یا پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود انجام دهید.

پرسیدن نظر مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی

در طول شیوع کرونا، مشتریان ممکن است نگرانی‌هایی در مورد نحوه‌ی عملکرد کسب و کار شما داشته باشند. برای رفع این نوع نگرانی‌ها می‌توانید در شبکه‌های یک پرسش و پاسخ راه بیندازید. در این حالت مشتریان سوالات خود را در مورد موضوعات مختلف می‌پرسند. شما هم با جواب دادن به آن‌ها لازم نیست هربار این موضوعات را تکرار کنید.

پیش بینی‌هایی در مورد امکان دورکار شدن بسیاری از مشاغل در آینده وجود دارد. بنابراین، با داشتن یک استراتژی سئو مناسب، مزیتی عالی برای کسب و کار خود ایجاد خواهید کرد. برای هدایت کمپین بازاریابی خود یک تیم درجه یک و همچنین اهداف درستی را انتخاب کنید.

جمع بندی

شیوع کرونا باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در تمام مشاغل شده است. ولی با داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ که قادر به پاسخگویی به نیازهای حال حاضر جهان باشد، می‌توانید مطمئن باشید که همچنان به مشتریان خود دسترسی خواهید داشت.


خوشت اومد؟ با دوستات به اشتراک بذار!

1

عکس العمل شما درباره این مطلب چی بود؟

خسته کننده/تکراری خسته کننده/تکراری
0
خسته کننده/تکراری
چی!؟ چی!؟
0
چی!؟
جالب جالب
0
جالب
علمی علمی
0
علمی
اوه اوه
0
اوه
فاطمه نثارحسین