سخت افزار و آشنایی با تمام اجزای آن

سخت افزار  را در دید اول می توان تشکیل شده از سخت افزار یعنی قطعات الکترونیکی و مکانیکی که به صورت فیزیکی و قابل لمس هستند دانست . برای مثال می توان به صفحه کلید ، مانیتور ، اسکنر ، چاپگر ، خازن ها ، مدارات داخلی ، کابل ها ، مقاومت ها و... اشاره کرد .


1
سخت افزار و آشنایی با اجزای آن

سخت افزار و آشنایی با تمام اجزای آن :

 

علم کامپیوتر :

علم کامپیوتر تشکیل شده از دو بخش ( سخت افزار و نرم افزار ) است .

درواقع کامپیوتر را می توان تشکیل شده از 4 واحد اصلی دانست :

(واحد ورودی ، واحد خروجی ، واحد حافظه ، واحد پردازش کننده .)

کامپیوتر را در دید اول می توان تشکیل شده از سخت افزار یعنی قطعات الکترونیکی و مکانیکی که به صورت فیزیکی و قابل لمس هستند دانست .

کامپیوتر  را در دید اول می توان تشکیل شده از سخت افزار یعنی قطعات الکترونیکی و مکانیکی که به صورت فیزیکی و قابل لمس هستند دانست . برای مثال می توان به صفحه کلید ، مانیتور ، اسکنر ، چاپگر ، خازن ها ، مدارات داخلی ، کابل ها ، مقاومت ها و… اشاره کرد .

البته این نکته قابل اهمیت است که سخت افزار ها به تنهایی قادر به فعالیت نیستند و برای اینکه قابل استفاده قرار بگیرند به نوعی  از دستو العمل های مختلف و برنامه های کاربردی نیاز دارند که به آن نرم افزار گفته می شود . درواقع رابطه نرم افزار و سخت افزار می توان این گونه توصیف کرد که سخت افزار ها مانند یک مجری هستند که برنامه ها و دستورهای نرم افزار را امجام می دهند .

 

اجزای سخت افزار :

 

  • دستگاه ورودی

دستگاه ورودی را واحد ورودی نیز نام گذاری می کنند . وظیفه این دستگاه وارد کردن اطلاعات و داده ها به کامپیوتر و وارد کردن آنها به حافظه اصلی است . سپس برای این داده دو حالت می تواند صورت بگیرد . یا برای پردازش به به واحد پردازش مرکزی فرستاده می شوند و در آنجا عمل پردازش روی آنها انجام می گیرد . یا اینکه برای انواع پردازش های آتی در حافظه جانبی ذخیره می شوند تا در زمان مورد نیاز مورد پردازش قرار بگیرند .

 

  • دستگاه های خروجی :

دستگاه های خروجی وظیفه دارند. اطلاعات مورد نیاز را ب اشکال گوناگون به بیرون از کامپیوتر اعلامیا هدایت کنند . برای مثال برخی از این اطلاعات به صورت تصویری هستند .و از دستگاه هایی مانند چاپگر یا وسیله های صفحه نمایش قابل نمایش هستند .، برخی از این اطلاعات صوتی هستند و از دستگاه هایی مانند بلندگو قابل ارائه می باشند . و برخی دیگر حالت های حرکتی دارند مانند حرکت ربات ها .

 

  • حافظه :

حافظه بخشی از یک کامپیوتر است که نقش اصلی را بازی می کند . این بخش تمامی اطلاعات را که دستگاه ورودی وارد می کند در خود ذخیره کرده و برای مواقع مورد نیاز به واحد پردازش انتقال می دهد .

  • واحد پردازش مرکزی :

این واحد تمامی اطلاعاتی که در کامپیوتر وجود دارد را پردازش می کند و نتایج و آنالیز های مورد نیاز را به دستگاه خروجی می فرستند تا مورد استفاده قرار بگیرند .

 

1 ــ دستگاه های ورودی :

دستگاه ه ورودی در کامپیوتر جز دستگاه های جانبی قرار می گیرد . در هر کامپیوتر نیاز به این دستگاه هست چون حتی اگر یک کامپیوتر از حافظه بسیار قوی هم برخوردار باشد . اما تا زمانی که دستگاه ورودی وجود نداشته باشد. اطلاعاتی و داده هایی وجود ندارد که بخواهد در حافظه ذخیره شود . در واقع می توان دستگاه ورودی را دستگاه دانست که به انسان امکان ارتباط با کامپیوتر را میدهد .

مهم ترین وظیفه یک دستگاه ورودی تبدیل داده های کامپیوتر به داده های قابل فهم برای انسان است . زیرا زبا کامپیوتر از صفر و یک تشکیل شده است. و انسان نمی تواند آن را درک کند . همچنین کامپیوتر نیز نمی تواند زبان انسان را بفهمد. به همین دلیل این دستگاه این دو زبان را به یکدیگر تبدیل می کند .و داده های مورد نیاز آنها را پردازش می کند . کاربرد این دستگاه برای کامپیوتر مانند کاربرد حواس پنجگانه برای انسان است .

 

اجزای دستگاه ورودی :

 

  • دستگاه ورودی مستقیم :

این دستگاه ها امروزه دیگر مورد کاربرد بشر قرار نمی گیرند . در این دستگاه ها اطلاعاتی که بر روی وسایل قرار میگیرد . از زبان کامپیوتر استفاده می کند. یعنی به صورت باینری صفر تا یک می باشد .این اطلاعات چون به زبان خود کامپیوتر هستند. قابلیت انتقال مستقیم به کامپیوتر و استفاده در سیستم آن RAM را دارند از مثال های مورد توجه این دستگاه می توان به دیسک های سخت ، فلاپی دیسک ها ف دیسک های نوری و… اشاره کرد .

 

  • دستگاه های ورودی غیر مستقیم :

این دستگاه از زبان قابل فهم برای انسان استفاده می کنند. و چون کامپیوتر زبان انسان را درک نمی کند. اطلاعاتی که از این دستگاه ها می خواهد به کامپیوتر وارد شود ومورد تغییر و تبدیل قرار گرفته و. و به زبان کامپیوتر تبدیل می شود .

به همین دلیل این دستگاه ها دستگاه های غیر مستقیم نام گذاری می شوند . از مثال های مربوط به این دستگاه های می توان به صفحه کیبورد ، اسکنر و… اشاره کرد.

 

انواع سیستم های ورودی :

  • صفحه کلید :

  • این دستگاه را در کامپیوتر می توان به عنوان متداول ترین دستگاه شناخت . این دستگاه از لحاظ ظاهری شبیه با یک ماسین تحریر است . که از دوبخش ( کلید ها و مدار الکترونیکی ) تشکیل شده است . بخش مدار الکترونیکی صفحه کلید به دو بخش ( ریز پردازنده مخصوص و مدارات پردازش ) تقسیم می شود این صفحه کلید برای وارد کردن انواع اطلاعات و داده ها به کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کارکرد به صورتی است که هنگامی که کاربر مورد نظر یک کلید را فشار می دهد. مدارهای مربوط به کلید شروع به فعالیت می کنند . و داده را در داخل صفحه کلید به ریز پردازنده اصلی منتقل می کند . سپس کامپیوتر قادر به شناسایی کلید فشار داده می شود . و اطلاعات آن را وارد کامپیوتر می کند .
  • در واقع هر کلید در صفحه کلید قادر به تشکیل سیگنال خاصی است که به CPU ارسال شده و به یک کد خاص برای کامپیوتر تبدیل می شود . این داده اول به حافظه میانگیری در کامپیوتر منتقل می شوند و بعد از مدتی زمان به حافظه سیستم منتقل می شوند .
انواع کلید های صفحه کلید :
  • تایپ :

در هر صفحه کلید ، کلید هایی وجو دارند که برای تایپ انواع متن ها ، برنامه ها ، دستورات ، نشانه های مخصوص ، علائم و… به کار می روند . این کلید درصد زیادی از کلید های یک صفحه کلید را تشکیل داده اند . به طور میانگین در هر صفحه کلید این کلید ها 35 تا هستند .

 در هر صفحه کلید ، کلید هایی وجو دارند که برای تایپ انواع متن ها ، برنامه ها ، دستورات ، نشانه های مخصوص ، علائم و... به کار می روند .
در هر صفحه کلید ، کلید هایی وجو دارند که برای تایپ انواع متن ها ، برنامه ها ، دستورات ، نشانه های مخصوص ، علائم و… به کار می روند .
  • ماشین حسابی :

این کلید ها اعدادی هستند که در هر صفحه کلید درج شده و مانند صفحه ماشین حساب هستند . البته امروزه در کیبورد لپتاپ ها ظاهر این کلید ها تفاوت دارد و مانند یک ردیف در بالای کلید های تایپ قرار می گیرند . این کلید ها بیشتر برای اعمال محاسباتی و تایپ اعداد استفاده می شوند .

  • ویرایشی :

این کلید ها در هر صفحه کلید باید وجود داشته باشند . اگر این کلید ها نباشند .عمل تایپ با مشکل ایجاد می شود . از این کلید ها برای پاک کردن مطالب تایپ شده ، جابه جا کردن متن ، رفتن به خط بعد ، پاراگراف بندی و… استفاده می شود . از این کلید ها می توان به END و HOME  اشاره کرد .

 در هر صفحه کلید ، کلید هایی وجو دارند که برای تایپ انواع متن ها ، برنامه ها ، دستورات ، نشانه های مخصوص ، علائم و... به کار می روند

  • تابعی :

در صفحه کلید تعدادی از کلید و در بیشتر اوقات 12 تا از این کلید به کلید های تابعی اختصاص داده می شود . که شمال کلید های F1تا    F12 است . این کلید ها برای برنامه ریزی استفاده می شوند . یعنی در برنامه های متفاوت برای ورود به برنامه یا انواع برنامه ریزی های این برنامه ها استفاده می شوند .

 

  • چند رسانه ای :

این کلید در صفحه کلید های جدید کار گذاری شده است برای کنترل روی کار های اینترنت .، تصاویر ، صوت ها و… استفاده می شود . این کلید Multi Media نام دارد .

 

  • مبدل :

کلید های مبدل انواع زیادی دارد برای مثال می توان به shift   ،  cntrl   ،  Art   اشاره کرد. برای مثال کلید شیفت هنگامی همراه با حروف فشار داده می شود باعث ایجاد حروف در حالت بزرگ می شود . اما اگر همین کلید  همراه با هائی که دارای دو علامت متفاوت است فشار داده شود. باعث ایجاد علامت های بالایی در تایپ می شود .

این نوع کلید به تنهایی کاربرد ویژه ای ندارند. و معوملا به صورت ترکیبی استفاده می شوند. برای مثال اگر کلید کنترل با کلید حرف اس استفاده شود توقف کار را ایجاد می کند . اما اگر همین کلید با حرف سی استفاده شود باعث توقف دستور در حال اجر می شود .

 

  • کلید caps lock

این کلید در هر صفحه کیبورد وجود دارد . برای تبدیل شدن حروف کوچک به بزرگ می شود . برای استفاده از این کلید نیاز نیست در هر بار آن را فشار داد . بلکه با یک بار فشار دادن این کلید تمامی حروفی که تایپ شوند . در حالت بزرگ تایپ می شوند .

 

  • کلید Tab

این کلید کاربرد در مکان نما ها دارد . هنگامی که این کلید فشار داده می شود . مکان نما چند خانه به جلو تر برده می شود .اما هنگامی که این کلید همراه با کلد شیفت به کار برود. به صورت برعکس عمل کرده. و دقیقا به همان تعداد مکان نما به عقب حرکت می کند .

 

  • کلید space bar

این کلید را می توان پر کاربرد ترین و طولانی ترین کلید موجود در صفحه کلید دانست . کاربرد این کلید در تایپ ایجاد یک جای خالی است. بین کلمه ها یا حروف است . با هر بار فشار این کلید یک جای خالی ایجاد می شود .

 

  • کلید Delete

این کلید برای پاک کردن و از بین بردن استفاده می شود . هنگامی که این کلید فشار داده می شود .مکان نما در هر کجا وجود داشته باشد. اطلاعات آن مکان پاک می شود .

 

  • کلید Enter

این کلید در بیشتر مواقع در صفحه کیبورد برای وارد شدن به چیزی یا اجرای یک دستور استفاده می شود . اما هنگامی که در تایپ از آن استفاده شود .با هر بار فشار دادن آن شروع برای تایپ کردن به اول سطر بعدی انتقال پیدا می کند .

 

  • کلید Esc

این کلید در صفحه کلید برای توقف اجرای یک کار استفاده می شود .

 

2 ــ ماوس :

ماوس وسیله ای ایت که در کامپیوتر بعد از صفحه کلید به عنوان پر کاربرد ترین وسیله شناخته شده است . کاربرد این وسیله بیشتر برای انجام کارهای گرافیکی است . و به صورتی فیزیکی کار می کند .

این وسیله هر حرکت فیزیکی که در آن ایجاد شود را به کامپیوتر منتقل می کند . و باعث حرکت مکان نما در کامپیوتر می شود . زیرا در هر ماوس یک حسگر مکانیکی یا نوری وجود دارد که حرکت های فیزیکی را دریافت کرده و به مکان نما در کامپیوتر منتقل می کند .

ظاهر این وسیله از بدنه با دو کلید یا بعضی مواقع سه کلید تشکیل شده است که توسط یک کابل به کامپیوتر متصل می شود و با آن ارتباط برقرار می کند . البته امروزه در انواع لپتاپ ها این ماوس ها به صورت لمسی عمل می کنند و با هر بار لمس گویا ماوس را حرکت داده و می توانی مکان نما را حرکت بدهی .

ماوس

انواع ماوس :

  • ماوس اینو مکانیک :

این ماوس دارای یک گوی در درون بدنه خود است. که در تماس با یک سطح صاف در زیر خود حرکت می کند . حرکت این گوی باعث حرکت در انواع چرخ دنده های متصل می شود . بعد از حرکت این چرخ دهنده از طریق یک فرستنده که می تواند نوری یا مکانیکی باشد. مقداری که این چرخ دنده حرکت کرده است. را به کامپیوتر انتقال می دهد . و باعث انتقال مکان نما به اندازه متقابل در صفحه نمایش می شود .

 

بخش های مختلف ماوس :

 

  • قسمت اصلی ماوس یک بدنه پلاستیکی است .که در دست قرار می گیرد و انسان آن را حرکت میدهد .
  • یک کابل برای ارتباط با کامپیوتر و فرستادن اطلاعات به کامپیوتر
  • یک گوی در درون بدنه است. که روی یک سطح صاف قرار دارد
  • چرخ دهنده هایی که متصل بخ گوی هستند .و با حرکت آن حرکت می کنند
  • یک قسمت کنترلی و فرستنده که از گیرنه تشکیل شده است.

 

  • ماوس الکترومکانیک :

 

این ماوس در خود به جای فرستنده و گیرنده نوری دارای ارتباط دهنده فلزی است .که با حرکت خود به جای چرخ دنده باعث ایجاد فعالیت در Encoder  می شود . اما بقیه فعالیت این ماوس چه از نظر ظاهری چه از نظر ارتباطی همانند ماوس اینو مکانیکی است . با این وجود این ماوس ها زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند .

 

  • ماوس نوری :

 

در این ماوس ها دو چراغ به کار گرفته شده است که نور این چراغ ها توسط یک دریچه کوچک ارسال می شود و از طریق دو عدد دریچه نور برگشتی دریافت می شود . و ارزیابی این نور ها توسط آبشار ساز ها که در این ماوس وجود دارند .انجام می شود .

جابه جایی مکان نما در این ماوس ها توسط حرکت یک نور قرمز انجام می شود . به صورتی که بازخورد نور این ماوس توسط حسگر ها احساس می شود. و مکان نما را جابه جا می کند .

 

3 ــ پویشگر :

این ابزار قابلیت تبدیل تصاویر روی کاغذها فیلم ها را به سیگنال الکتریکی دارد . و از این طریق می تواند تصاویر را به کامپیوتر انتقال دهد . این  ابزار تصاویر را به صورت دقیق نسخه برداری می کند .و با تبدیل به سیگنال به صورتی برای کامپیوتر قابل فهم باشد به کامپیوتر انتقال می دهد .

کارکرد این وسیله با استفاده از نور است .این وسیله با بازخورد نور از تصویر توانایی نسخه برداری آن را پیدا می کند .و سپس نسخه برداری را به زبان صفرو یک تبدیل می کند. تا کامپیوتر توان درک آن را داشته باشد .

 

انواع اسکنر :

  • دستی :

نوعی از اسکنر ، نوع دستی آن است که به آرامی روی تصویر کشیده می شود . تا بتواند نصویر را ضبط کند و آن را نسخه برداری کند. تا به سینگال تبدیل کرده و به کامپیوتر بفرستد .

 

  • رومیزی :

این نوع اسنکر نسبت به بقیه اسکنر ها حالت بزرگ تری داری. و از لحاظ ظاهری شبیه به دستگاه کپی است . کارکرد این اسکنر به صورتی است. که تصویر را در درون این اسکنر قرار داده. تا اسکنر خودش به صورت خودکار تصویر را با استفاده از نور نسخه برداری کرده .و به صورت سیگنال انتقال می دهد . اما تفاوت این اسکنر با نوع دستی آن در این است. که کیفیت تصویری که این نوع اسکنر انتقال می دهد بسیار بالا است .

  • برگی
  • فیلمی

 

شاخص های مهم یک اسکنر :

 

  • رنگی بودن :

اسکنر ها در در دوع نوع رنگی و سیاه سفید ارائه می شوند . از اسکنر های سیاه سفید می توان به اسکنر دستی اشاره کرد. که در این دوره کاربرد فراوانی ندارد . امروزه بیشتر از اسکنر های رنگی استفاده می شود . زیرا تصاویری که اسکنر های رنگی ارائه می دهند دارای کیفیت بالاتری نسبت تصاویری است که به صورت سیاه سفید ارائه می شوند .

البته این نکته هم هست .که اسکنر های رنگی قابلیت قرار گیری در حالت سیاه سفید را هم دارند. و می توانند تصاویر را به سیاه سفید تبدیل کنند . اما بازهم تصاویر سیاه سفیدی که اسکنر های رنگی ارائه می دهند. از اسکنر های سیاه سفید دارای کیفیت بیشتری هستند حتی اگر هر دو سیاه سفید ارائه شوند .

  • سازگاری :

سازگاری یک اسنکر یعنی عواملی مانند سرعت پردازنده در اسکنر ، میزان حافظه آن ، مقدار حافظه آزاد آن ، نحوه اتصال آن باید به صورتی باشد. که سازگاری کامل با کامپیوتر را داشته باشد . تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد .

 

  • وضوح :

وضوح یک اسکنر هنگامی مشخص می شود که اسکنر در حال تصویر برداری باشد . هنگامی که وضوح توسط اسکنر انجام می شود باید مدن نصویر برداری افزایش پیدا کند و حافظه ای که در اسکنر وجود دارد باید به مقداری باشد تا توانایی ذخیره پیکسل هایی که از تصویر برداشته شده است را داشته باشد .

 

  • طول کاغذ:

در بیشتر اسکنر های ارائه شده بیشترین اندازه ای که برای نوع کاغذ عکس ارائه شده است کاغذ A4 است اما امروزه اسکنر هایی هم ارائه شده اند که توانایی ارائه کاغذ های بزرگ تری را هم دارند .

 

  • تشخیص :

اسکنر ها باید دارای دو پارامتر باشند یعنی پارامتر تشخیص رنگ ها و پارامتر تشخیص سایه ها تا بتواند تصویر را با کیفیت بالا ارائه دهد .

 

4 ــ اهرم هدایت :

این وسیله در کامپیوتر ها بیشتر برای بازی های کامپیوتری و انواع برنامه های دیگر نظیر شبیه ساز ها استفاده می شود . کارکرد این وسیله به صورتی است .که به درگاه بازی متصل شده و هدایت این بازی را در دست میگیرد . تا بازی بتواند در حالت بهتری و با کیفیت بالاتری ایجاد شود .

 

5 ــ کارت گرافیکی :

این کارت در تمامی کامپیوتر ها وجود دارد و بدون آن تبدیل اطلاعات به حالت گرافیکی برای نمایش مانیتور امکان پذیر نیست . کارکرد این کارت به صورتی است که اطلاعات دریافتی کامپیوتر را به صورتی تبدیل به حالت گرافیکی می کند تا روی مانیتور کامپیوتر قابل نمایش باشد .

 

6 ــ دوربین دیجیتال :

دوربین دیجیتال در کامپیوتر ها برای ثبت تصاویر به کار می رود. اما کارکرد با آن با دوربین های عکاسی و تصویر برداری تفاوت دارد .به صورتی که این دوربین ها تصاویره ثبت شده را به صورت یک فایل گرافیکی در حافظه خود ذخیره می کند. تا بتواند آن را به کامپیوتر انتقال بدهد . اما در دوربین های عکاسی و فیلم برداری تصاویر به صورت خودشان در حافظه این دوربین ها ذخیره می شوند . همچنین تفاوت بعدی این دو دوربین باهم این است .که تصاویری که دوربین کامپیوتر ها ثبت می کند قابلیت ویرایش ، انتقال و حذف را دارند . اما دوربین های فیلم برداری کمتر از این امکانات برخوردار هستند .

 

7 ــ هارد دیسک :

در هر کامپیوتری یک هارد دیسک وجود دارد . این هارد دیسک یک حافظه تلقی می شود .که دارای ظرفیت بسیار بالا به صورت تایم همیشگی یعنی دائم می باشد و می تواند اطلاعات و برنامه ها را روی خود ذخیره کند .

 

8 ــ کارت ویدیو :

این کارت وسیله است که معمولا کمتر در کامپیوتر ها استفاده می شود . کارکرد این وسیله به صورتی است .که اطلاعات روی نوار های ویدیویی را در حافظه کامپیوتر قرار میدهد تا در کامپیوتر قابل نمایش باشد . اما در بعضی موقع هم می توان گفت این کارت به عنوان یک نمایش گر کاربرد دارد .و به جای مانیتور از آن استفاده می شود .

 

9 ــ منبع تغذیه :

این قسمت از کامپیوترها توانایی ایجاد جریان الکتریکی مورد نیاز کامپیوتر را ایجاد کرده و تنظیم می کند .

 

10 ــ وروردی های صوتی :

وروردی های صوتی در کامپیوتر ها برای دریافت صوت به کار می روند . کارکرد این دستگاه ها به صورتی است که صوت را دریافت کرده .و آن را به کدهایی تبدیل می کنند که برای کامپیوتر ها قابل پردازش باشند . از این وروردی های صوتی می توان به میکروفن ها اشاره کارد از طریق کارت صدا توانایی اتصال به کامپیوتر را دارند .

 

تفاوت سخت افزار ها با نرم افزارها:

سخت افزار به نوعی از دستگاه ها گفته می شود. که بتوان آن را با دست لمس کرد اما نرم افزار ها توانایی لمس شدن را ندارند. و نمیتوان آنها را لمس کرد .این نرم افزار ها را می توان مجموعه ای از انواع دستورهای مورد نیاز برای راه اندازی و برنامه نویسی یک کامپیوتر که در سخت افزارها نگهداری می شوند. و قابلیت انتقال کارهایی که ما می خواهیم و دستور هایی که می دهیم .را به سخت افزار ها دارند .

هنگامی که به یک مانیتور توجه کنیم. می بینید که انواع عکس ها و فیلم ها در آن قابل نمایش است . این یعنی مانیتور قابل لمس است. و می تواند از طریق حقیقی بودن. فیلم ها عکس ها را به نمایش بگذارید . یعنی نوعی سخت افزار تلقی می شود .

یک ماوس یا یک صفحه کلید را می توان یک سخت افزار دانست . اما هنگامی که از یک مرورگر اینترنتی بحث به میان آورده شود .دیگر نمی توان آن را نوعی سخت افزار دانست . زیرا این مرورگر قابل لمس نیست و فقط توانایی انجام دستورات مخاطب خود را دارد . همچنین قادر به ذخیره اطلاعات مخاطب خود نیز هست .

از دیگر تفاوت های نرم افزار ها و سخت افزار ها می توان به ایجاد تغییر اشاره کرد . در

سخت افزار ها قابلیت تغییر وجود ندارد . اما در نرم افزار ها قابلیت تغییر وجود دارد .

از نوع دیگر نرم افزار ها می توان به برنامه افیس نیز اشاره کرد .که قابلیت تایپ را برای مخاطب خود ایجاد کرده. و دستورات او یعنی نوشته های اورا به سخت افزار منتقل می کند .

نکته مهم در باره سخت افزار ها و نرم افزار ها این است .

نکته مهم :

نکته مهم در باره سخت افزار ها و نرم افزار ها این است . که با وجود تمامی تفاوت های این دو اما هیچ سخت افزاری بدون وجود نرم افزار قادر به کارکرد نیست . یعنی برای وجود یک سخت افزار و فعالیت آن باید یک نرم افزار وجود داشته باشد . و در برابر نیز برای وجود یک نرم افزار نیز باید یک سخت افزار وجود داشته باشد .تا اساس اجرای نرم افزار را تهیه کند .

برای مثال می توان به یک بازی ویدیویی اشاره کرد . برای اینکه بتوان این نرم افزار را اجرا کرد باید یک سخت افزار که دارای قابلیت لمس کردن است وجود داشته باشد . مثلا برای اجرای این نرم افزار به کامپیوتر نیاز است . که دارای کارت گرافیکی یا پردازنده و… باشد .

 

تفاوت سخت افزار و میان افزار :

میان افزار می توان نوعی نرم افزار دانست که قابلیت لمس شدن ندارد .با این تفاوت که در میان افزار ها برخلاف سخت افزار ها قابلیت تغییر وجود ندارد . یعنی در یک میان افزار چیزی قابل دیدن ، تغییر و لمس کردن نیست . میان افزارها در بیشتر مواقع در حافظه رام قرار می گیرند . این حافظه غیر قابل نوستن است . و کاربرد ان تحویل دادن مدیریت انواع سخت افزارها به سیستم عامل کامپیوتر است .

 

 

مهندس سخت افزار :

تعریف :

مهندس سخت افزار کسی است که توانایی انجام کارهایی مثل تحقیق در باره سخت افزار ها  ، توسعه فناوری این قطعه ها، آزمایش انواع قطعه ها مانند انواع چیپ ها ، روتر ها ، مانیتورها ، ماوس ها و صفحه های مدارها ، و همچنین طراحی و توسعه اینها را داشته باشد . و بتواند آنها را با آخرین مدل های بروزرسانی شده نرم افزار ها تطبیق بدهد .

یعنی این مهندس باید توانایی ارتقا دادن و ایجاد پیشرفت را در این سخت افزار ها داشته باشد .تا بتوانند با نرم افزار های به روزرسانی شده هم خوانی داشته باشند . به همین دلیل برای ایجاد پیشرفت و ارتقا باید با انواع طراحان نرم افزار که از نوع های جدید و به روز رسانی شده اطلاع دارند . ارتباط داشته باشند .

مهندس سخت افزار کسی است

لحاظ شغلی :

این مهندسان از لحاظ شغلی نه تنها در شغل خود یعنی مهندس بودن انواع شرکن های ساخت و طراحی برخوردار هستند. بلکه می توانند در حوزه های دیگر مانن خرید و فروش انواع سخت افزار و تعمیر آنها نیز فعالیت داشته باشند .

البته این نکته قابل اهمیت است که اشخاصی که در کار تخصصی خودشان یعنی مهندسی سخت افزار شروع به کار می کنند. نه تنها در بیشتر مواقع به صورت تمام وقت کار می گنند .بلکه کار آنها با سختی بسیار برخوردار بوده است و بیشتر در مراکز تحقیقاتی ، تولیدی مشغول به کار هستند .و یا اینکه ممکن است فعالیت آنها در تعمیر گاه های شرکت  انجام شود .

 

وظایف :

مهندسانی که در واحد تحقیق و تویعه فعالیت می کنند.  وظیفه طراحی انواع سخت افزار های جدید را برای شرکت های تولید کننده سخت افزار ها دارند .

مهندسان  شرکت های تولیدی تجهیزات  وظیفه آزمایش  مدل های طراحی شده توسط مهندسان را دارند. تا مطمن شوند. که کارآیی این تجهیزات به خوبی عمل کند و دچار مشکل نباشد .

مهندسانی که در سازمان های فعالیت می کنند .وظیفه به روز کردن انواع سخت افزار های موجود در کامپیوتر های سازمان را دارند. تا برای کار با نرم افزار های به روز رسانی شده دارای کارآیی بالا و هماهنگی منظم باشند .

برای مثال فرض کنید هنگامی که سیستم عامل نصب شده روی یک کامپیوتر ویندوز 98 باشد و به ویندوز 7 تعویض شود .از کارآیی بسیار بالاتر و بهتری برخوردار خواهد شد . برای این کارآیی بالا سخت افزار نیز باید همراه با نرم افزار ارتقا پیدا کند. تا مشکلی در اجرای این ویندوز پیش نیاید .

وظیفه عمومی بیشتر فارق التحصیلان رشته مهندسی سخت افزار پس از گرفتن مدرک نعمیرات کامپیوتر ها ، فکس ها ، اسکنرها ، چاپگر ها و… است .

 

مهارت های لازم :

برای یک فرد که نقش یک مهندس سخت افزار را دارد . داشتن یک سری از مهارت ها الزامی است . یک مهندس باید دارای مهارت های تحلیلی باشد. یعنی باید توانایی تحلیل دقیق الگوریتم ها با صحت کامل را داشته باشد . تا بتواند سخت افزار های جدید را طراحی یا تعمیر کند .

همچنین باید به مهارت خلاقیت برای ایجاد راه کار های متنوع برای طراحی تجهیزات سخت افزار ، ایجاد ایده های نو ، اجرای راه کار های جدید ، رفع کردن عیب مورد هایی که دچار نقص هستند و…. لازم است .

در نهایت از مهارت های یک مهندس سخت افزار می توان به مهارت در تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله اشاره کرد . این دو مهارت را می توان جز مهارت های اصلی یک مهندس سخت افزار دانست . که داشتن انها بسیار واجب است .

 

ویژگی ها :

  • مهارت ها :

همانطور که در مطالب درج شده مطالعه کردید داشتن مهارت برای یک مهندس بسیار ضروری است . و می توان ن را به عنوان مهم ترین ویژگی آن را مهم ترین ویژگی دانست. که یک مهندس باید داشته باشد . تا بتواند یک نقش یک مهندس موفق را برای جامعه خود ایفا کند .

علاوه بر این داشتن مهارت به مهندسان کمک می کند .تا وظیفه خود به صورت راحت تری انجام بدهند . از مهارت های مورد نیاز یک مهندس سخت افزار می توان به تحلیل کارکرد ، تحیل سیستم ، نگارش ، حل مسئله ، تفکر انتقادی ، نظارت بر نوع کارکرد ، کاربرد علم های متفاوت ، مدیریت زمان ، متقاعد سازی و… اشاره کرد .

 

  • سبک سازگار با شغل :

سبک های یک مهندس را می توان همان ویژگی های شخصی او دانست . که تاثیر بسزایی بر روی کار و عملکرد شخصی و می گذارد . این سبک ها در هر مهندسی ممکن است تفاوت داشته باشد اما به صورت کلی از این سبک ها می توان به مورد های مشابهی اشاره کرد نظیر : تحلیل گر بودن ، متفکر بودن ، تسلط داشتن ، کوشش ، پیگیر بودن ، جزئی نگر بودن ، مبتکر بودن ، مستقل بودن ، سازگار بودن ، خلاق بودن ، مخترع بودن و…

 

  • مواجهه با خطر :

نه تنها در شغل مهندسی بلکه در تمامی شغل های موجود خطراتی وجود دارد .که صاحب شغل باید توانایی مواجهه و کنترل آن را خطر را داشته باشد . درواقع هر شغل خطر خاص خود را دارد و در شغل مهندسی نیز خطراتی نظیر کار کردن با تجهیزات خطر ناک ، مریض شدن به صورت ناگهانی ، قرار گرفتن در شرایط خطرناک و… اشاره کرد . که یک مهندس سخت افزار باید بداند که با قرار گیری در هر یک از این شرایط چه کاری می خواهد انجام بدهد. و چگونه می خواهد با این شرایط رو به رو شود و آن را کنترل کند .

 

  • رو به رویی با مشکلات :

تمامی شغل های موجود در جهان مشکلات و سختی های خود را دارند . در شغل مهندسی نیز این گونه است . یعنی این شغل با مشکلات و چالش های مخصوص خودش رو به رو است . مشکلاتی که یک مهندس سخت افزار ممکن است . در روز هزاران بار با آنها مواجه شود .

و باید بداند که چگونه با این مشلات رو به رو شده و توانایی کنترل و مدیریت این مشکلات را داشته باشد . برای مشکلاتی که می تواند در زمینه شغل مهندسی پیش بیاید می توان به رقابت در کار با دیگر افراد ، مسئولیت پذیری ، برخورد داشتن با افراد عصبی و پرخاشگر ، ایجاد امنیت برای دیگر افراد در محیط کار ، کنترل زمان و… اشاره کرد .

 

  • داشتن اطلاعات عمومی :

اطلاعات عمومی در اینجا اطلاعاتی مانند دانش های متفاوت نظیر دانش ریاضی ، دانش فیزیک ، دانش الکترونیک ، دانش کامپیوتر ، دانش مکانیک ،زبان خارجی ، دانش برای مورد هایی مانند طراحی و بازیابی در حیطه شغلی خود و تولید و فروش است .

همچنین هر شخص باید دانش چگونه داشتن  سلامت عمومی  و دانش ایمن نگه داشتن محل کار را به صورت کامل داشته باشد .تا از خطرات احتمالی بتواند به صورت کامل جلوگیری کند. داشتن این دانش های گفته و بسیار از دانش های دیگر که به صورت کلی اطلاعات عمومی یک مهندس تلقی می شود . بسیار مهم بوده و باعث پیشرفت و موفقیت او در راه خود می شود .

 

  • تحصیلات تخصصی :

تحصیلات در حوزه مهندسی به دو نوع تقسیم می شود . تحصیلات تخصصی و تحصیلات غیر تخصصی . که داشتن تحصیلات تخصصی برای یک مهندس را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های او تلقی کرد. زیرا بسیاری از افراد بدون داشتن تحصیلات تخصصی در زمینه مهندسی وارد حیطه کاری می شوند .

اما این افراد پس از مدتی به صورت خود در رقابت با افرادی که دارای تحصیلات تخصصی هستند. شکست خورده و از دور خارج می شوند. در واقع می توان گفت یک مهندس برای کار خود باید یک دوره تحصیلات تخصصی بگذراند .و سپس وارد حیطه کاری شود .زیرا این تحصیلات کمک بسیار ویژه ای به موفقیت یک مهندس در حیطه کاری او می کند.

  • داشتن توانایی :

یک مهندس سخت افزار برای موفقیت در کار خود باید توانایی های بسیار زیادی داشته باشد . این توانایی ها در حوزه های کاری متفاوت . مختلف است . اما به صورت کلی مورد های مشترکی وجود دارد.

که می توان از آنها به نمونه هایی نظیر توانایی علمی ، روحی ، روانی ، فکری ، جسمی اشاره کرد .که داشتن این توانایی ها نه تنها برای یک فرد دارای شغل اهمیت دارد بلکه برای هر فرد عادی نیز قابل داشتن آنها قابل اهمیت است .

اما از توانایی هایی که یک مهندس باید دارای آن باشد .

می توان به داشتن انواع توانایی های استدلالی قبیل داشتن توانایی در استدلال ریاضی ، استقرایی ، استنتاجی ، قیاسی و داشتن توانایی شفاف سازی مسائل مبهم در حیطه کاری خود و قابل درک سازی آنها ، داشتن درک نوشتاری و گفتاری ، توانایی در تصمیم گیری های کارآمد و حل مسئله با سرعت بالا ، واقع گرا بودن ، پردازش اطلاعات ، محقق بودن ، دارای استقلال و جستوگر بودن اشاره کرد . که اینها تنها جزئی از توانایی هایی هستند مه یک مهندس سخت افزار باید دارای آنها باشد .

 

  • بازار کار برای یک مهندس سخت افزار :

یک مهندس سخت افزار برای شروع کار خود می تواند در حوزه هایی مانند طراحی ، ساخت تجهیزات ، آزمایش تجهیزات ،و… فعالیت داشته باشد تا بتواند باعث توسعه و پیشرفت کشور خود شود . البته این نکته بسیار قابل اهمیت است . که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته سخت افزار پس از اتمام درس خود در این حوزه ها مشغول به کار می شوند . تا بتوانند در شرکت های تولیدی کشور برای توسعه کشور تلاش کنند تا سهمی از این توسعه داشته باشند .

اما یک سری از مهندسان نیز هستند که در شرکت هایی مانند شرکت طراحی سیستم های کامپیوتری یا انواع سازمان های دولتی مشغول به کار می شوند . البته در کشور ایران در عرصه های تحقیقاتی کار مناسبی وجود ندارد به همین دلیل اغلب مهندس ها در شغل هایی مانند خرید و فروش قطعات کامپیوتری ، و ارائه خدمات متنوع به مردم و تعمیرات مشغول به کار می شوند.

سئو کوتاه ترین راه برای بالابردن رتبه سایت

http://https://www.uomi.ir/sara/%d8%b3%d8%a6%d9%88-%da%a9%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%87-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d8%b3/http://www.uomi.ir/sara/3395/

https://www.uomi.ir/sara/3395/


خوشت اومد؟ با دوستات به اشتراک بذار!

1

عکس العمل شما درباره این مطلب چی بود؟

خسته کننده/تکراری خسته کننده/تکراری
0
خسته کننده/تکراری
چی!؟ چی!؟
0
چی!؟
جالب جالب
0
جالب
علمی علمی
1
علمی
اوه اوه
0
اوه