آموزشگاه

آموزشگاه در نظر عده ای از مردم به معنای جایی برای آموزش دادن و محل یادگیری تداعی می کند، که می توان در زمینه های مختلف دانش و مهارت لازم را آموخت. 1 min


0
آموزشگاه چیست؟

آموزشگاه در نظر عده ای از مردم به معنای جایی برای آموزش دادن و محل یادگیری تداعی می کند، که می توان در زمینه های مختلف دانش و مهارت لازم را آموخت. اما امروزه با توسعه تکنولوژی و پیشرفت فناوری این معنا تعاریف گسترده تری را به خود گرفته است و شامل موارد یادگیری آنلاین، و موسسات آموزشی مجازی و غیره نیز می شود.

در این مقاله قصد داریم تا به مفهوم و تعریف این مقوله بپردازیم و انواع آموزشگاه ها را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد و نوع مهارت هایی که می توان در این مکان آموخت چه به صورت مجازی و چه حضوری را مورد بررسی قرار دهیم.

آموزشگاه چیست؟

آموزشگاه همانطور که گفته شد به معنی محلی برای آموزش است، که افراد در زمینه های مختلف مهارت های لازم را در آن رشته و یا زمینه به دست می آورند.

به طور کلی می توان گفت امروزه آموزشگاه یک دانشگاه آنلاین برای به دست آوردن مهارت های لازم برای کسب و کار ها است که شامل یادگیری های ویژه و آموزش های آنلاین و حضوری می باشد.

این یادگیری و آموزش ها شامل موارد گسترده ای است، که آموزشگاه ها با توجه به نیاز و سطح مهارت هنرجو در آن زمینه اقدام به آموزش می کنند.

آموزشگاه

هدف دانش آموزان و کارآموزان از رفتن به آموزشگاه چه می باشد؟

قبل از آنکه هر دانش آموز و کارآموزی که قصد رفتن به آموزشگاهی را دارد، باید نسبت به آن هدف و انگیزه ای داشته باشد. اکثر دانش آموزان برای آنکه در درس های خود پیشرفت کنند، از محل و یا موسسه آموزشی در زمینه تحصیلی خود برای رشد تحصیلی خود استفاده می کنند.

عده ای از افراد نیز برای آنکه در رشته و مهارت خاصی متبحر شده و بتوانند وارد بازار کار شوند، و یا هنری را بیاموزند، در آموزشگاه هایی با این هدف و مرتبط با رشته و سطح مهارتی خود ثبت نام می کنند.

بنابراین قبل از رفتن به هر آموزشگاهی باید هدف مشخصی داشته باشید، که با کسب مهارت در آن بتوانید انگیزه خود را دو چندان نمایید و در رشته مورد نظر پیشرفت کنید.

زیرا که هر هر فردی که با هدف و نیتی شروع به یادگیری مهارتی می کند، علاوه بر آنکه می تواند به هدف مادی که همان داشتن شغل و کسب و کار می باشد، به اهداف معنوی که همان رسیدن به جایگاه بالاتر است، نیز نائل می شود.

اما انواع هدف برای رفتن به آموزشگاه و یا موسسه آموزشی در افراد متفاوت است که می تواند آنها را نسبت به ثبت نام و رفتن به آموزشگاه از هم متمایز کند. در ادامه به بررسی گروه های فردی که با توجه به این اهداف تقسیم بندی می شوند، می پردازیم.

انواع هدف

برخی افراد فکر می کنند که گذراندن روز با هدف تامین نیازهای روزمره مانند استراحت و رفع گرسنگی و غیره جزو اهداف به حساب می آیند.

در صورتی که برای رسیدن به هدفی باید برنامه ریزی داشت. در واقع هدف یعنی قرار دادن مقصدی که در مسیر، نیاز به تلاش و برنامه ریزی برای رسیدن به آن باشد.

بنابراین افراد را می توان در زمینه اهداف گذاری به چند دسته مهم تقسیم بندی می شوند.

دسته اهداف اصولی و منطقی

این دسته افراد غالبا پیروز و موفق هستند. زیرا بسته به شرایط و امکانات خود اهدافی را تعیین می کنند که رسیدن به آن ممکن است. این افراد اگر چه اهداف بزرگی دارند، ولی آن را به هدف های کوچکتر تقسیم می کنند، تا رسیدن به آن ممکن و راحت تر باشد.
این افراد همچنین توانایی های خود را سنجیده و طبق معیارهای مطابق با واقعیت های زندگی خود پیش می روند. زیرا به دلیل نوع هدف گزاری و برنامه ریزی که دارند، اغلب اوقات به هدف خود به راحتی می رسند.

گروه هدف های بزرگ و غیر ممکن

افرادی که اینگونه اهداف را انتخاب می کنند، معمولا بیشتر دچار سرخوردگی می شوند. زیرا این افراد اهدافی را انتخاب کرده اند که با انرژی و سطح توانایی و امکاناتشان هماهنگی ندارد. از اینرو در میانه راه انگیزه و امید خود را از دست می دهند، و در نتیجه تلاشی هم نمی کنند.

بهتر است به هنگام انتخاب هدف به صورت معقولانه برنامه ریزی کرده و اقدام به عمل کنید. در این صورت است که می توانید به اهداف خود برسید.

دسته اهداف خیلی کوچک

این دسته برخلاف گروه قبلی آنقدر اهداف کوچک برای خود در نظر می گیرند که سطح توانایی های خود را در نظر نگرفته و بر خود سخت هم نمی گیرند، و معمولا هم این افراد هم یک شکست خورده هستند.

این افراد شاید هیچ وقت از استعدادهای خود هم باخبر نشوند، و از محدوده راحتی خود هم پافراتر نمی گذارند. همچنین این افراد اغلب از چیزی که به دست می آورند ناراضی هستند.

دسته افراد بی هدف

افرادی که در این گروه قرار دارند، معمولا هیچ هدفی را دنبال نمی کنند. این افراد همانند گروه اهداف کوچک خود را نشناخته و نمی دانند چه کاری باید انجام دهند.
همینطور نمی دانند از کجا آمده اند و به کجا می خواهند بروند. این افراد تابع هر چه پیش آید خوش آید زندگی را به همین سبک می گذرانند.

معنا و هدف آموزشگاه

با توجه به دسته بندی افراد بر اساس نوع اهدافی که بیان شد، می توان گفت که موسسات آموزشی و آموزشگاه ها نقش مهمی را در تعیین اهداف برای دانش آموزان و کار آموزان ایفا کرده و آنها را با تبیین سطح مهارت ها و شناخت علایق و استعدادهایتان راهی بازار هدف و کسب و کار می نمایند.

در واقع افراد با نوع هدفی که برای خود تعیین کرده در مهارت مورد نظر دانش و تجربه کسب می کنند. آموزشگاه به دانش آموزان در تحصیل کمک می کند تا در کنار درس های خود، بتوانند از کمک آموزشی ها استفاده کرده و در درس و رشته تحصیلی خود به موفقیت برسند.

همچنین هنرجویانی که در یک موسسه هنری ثبت نام می کنند، و یا رشته های صنعتی و مهارت های دیگر، می توانند با راهنمایی و کمک گرفتن از اساتید و مربیان مجرب در رشته مورد نظر خود به پیشرفت و رشد رسیده و موفق شوند.

بنابراین آموزشگاه ها نقش کلیدی را در یادگیری دانش آموزان و کار آموزان دارند. زیرا که آموزش و پرورش در حد کتاب های درسی به دانش آموزان تعلیم می دهند. ولی برای یادگیری فراتر هر فرد در زمینه و رشته خاص بهتر است از آموزشگاه ها استفاده کند.

در این بین آموزشگاه هایی هم هستند که به طور مجازی آموزش های لازم را به دانش آموزان و هنرجویان انتقال می دهند. این آموزشگاه ها به صورت غیر حضوری هستند که دانش آموزان یادگیری را به صورت دوره هی آنلاین می گذرانند.

آموزشگاه مجازی

بخشی از دوره های آموزشی می باشد که به صورت آنلاین و یا آفلاین برگزار می شود. امروزه به دلیل شرایط کرونایی اغلب آموزشگاه ها آموزش خود را به صورت مجازی در اختیار دانش آموزان قرار می دهند.

در آموزشگاه مجازی موقعیت فیزیکی وجود ندارد و آموزش ها به صورت غیر حضوری به وسیله کامپیوتر و یا گوشی انجام می گیرد.

از مزایای مهم آموزشگاه مجازی کامل بودن و مرجع بودن آن است. به طوریکه هر فردی می تواند آموزش مورد نظر خود را با حداقل امکانات از طریق مجازی یاد بگیرد.

دیگر اینکه کمبود بودجه و شرایط کرونا باعث شده تا افراد هر چه بیشتر به آموزشگاه های مجازی رجوع کرده و یادگیری مهارت مورد نظر خود را در آن جستجو کنند. همین امر باعث رواج هر چه بیشتر و گسترده تر آموزشگاه های مجازی در عصر جدید شده است.

به طوریکه هر فردی تنها با یک سیستم کامپیوتر و یا گوشی می تواند آموزش های لازمه را دریافت کند، و هزینه به مراتب کمتری هم نسبت به کلاس های حضوری پرداخت می کند.

آموزشگاه

دانشگاه مجازی

چیزی که در آموزش های مجازی و در بحث آموزشگاه مجازی مورد توجه است، دانشگاه مجازی یا همان دانشگاه الکترونیکی می باشد. در صورتی که این دو مقوله با هم تفاوت زیادی دارند.

در آموزشگاه مجازی دوره های کوتاه مدت برگزار می شود. اما در دانشگاه های مجازی دانشجویان رشته های دانشگاهی را مطالعه می کنند. کتاب هایی که دانشجویان در دانشگاه الکترونیکی مطالعه می کنند، در واقع همان دروس تحصیلی هستند که در طول ترم با حضور استاد فرا می گیرند.

همینطور چیزی که در دانشگاه الکترونیکی دانشجو و استاد را برخلاف دانشگاه های فیزیکی که توسط میز و صندلی و غیره به هم ربط داده است، اینترنت و رایانه و یا در واقع همان بستر اینترنتی ( IT ) می باشد.

دانشگاه مجازی یا دانشگاه الکترونیکی که در واقع یک حالت و یا نقطه مقابل از دانشگاه حقیقی است، اولین بار در آمریکا تاسیس شد.

بااینکه در چند سال قبل از تاسیس در آمریکا، در کشور انگلستان دانشگاه الکترونیکی به نام دانشگاه باز مشغول به فعالیت بود. این دانشگاه به دلیل تکنولوژی اینترنت و دستاوردهای قرن بیست و یکم به دانشگاه قرن 21 نیز معروف است.

در حال حاضر در ایران نیز ورود به دانشگاه های مجازی از طریق آزمون های سراسری صورت می گیرد. دانشگاه های صنعتی شریف، امیر کبیر تهران، علم و صنعت، صنعتی خواجه نصیر الذین طوسی، مراکز آموزش های الکترونیکی شهرهای تهران، شیراز و اصفهان و چند موسسه غیر انتفاعی و آموزش عالی در سال های اخیر به آموزش از راه دور پرداخته اند.

آموزش مجازی یا الکترونیکی

در واقع آموزشگاه مجازی یکی از بخش های آموزش الکترونیکی و یا مجازی است. روش و شیوه ای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی یادگیری می باشد، که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش فنآوری این پدیده به وجود آمده است.

برخی آموزش الکترونیکی را تکامل یافته آموزش از راه دور می دانند که برطرف کننده نیاز انسان کاوشگر و علاقه مند به یادگیری فراتر در خارج از مکان و زمان است.

بسیاری از آموزش ها امروزه تحت نظر سیستم آموزشی الکترونیک IMS بوده، که بسیاری از کلاس های آموزش آنلاین و از جمله دانشگاه های های بسیاری از سرتاسر دنیا از آن استفاده می کنند.

فناوری آموزشی چیست؟

به کارگیری ابزار و وسایل آموزشی و یافته های  آموزشی برای ارتقاء هر چه بیشتر سطح آموزش و پرورش را فناوری آموزشی گویند.

به طور کلی هدف فناوری  آموزشی در چند مورد خلاصه می شود:

  • به کارگیری و بالابردن توانایی مربیان و اساتید در زمینه های فنآوری اطلاعات
  • مجهز کردن مدارس با ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای گسترش فنآوری اطلاعات که امروزه موضوع مهمی در آموزش دارد.
  • بهره گیری بهینه از فنآوری اطلاعات برای تغییر ساختار آموزشی
  • همه افراد بتوانند با استفاده از فناوری آموزشی یادگیری  لازم و کافی را در زمینه های  های مورد نظر داشته باند.

انواع مدرک در آموزشگاه ها

مدارکی که در اموزشگاه ها برای مهارت آموزی و یا کسب هنر و یا هر رشته آموزشی ارائه می شود، تحت نظر اداره فنی و حرفه  ای کشور می باشد. این مدارک شامل سه دسته مدارک رسمی، مورد تایید و مدارک گذر مهارتی هستند.

مدارک رسمی

این مدارک در سازمان فنی و حرفه ای و به صورت بین المللی ارائه می شود. بدین معنی که مدرک رسمی فنی و حرفه ای مهارت آموز درهر اکثر نقاط دنیا دارای اعتبار است و می تواند به وسیله آن وارد شغل مرتبط با آن مهارت گردد.

مهارت آموز برای دریافت این مهارت باید بعد از گذراندن دوره های مهارت آموزی در هر یک از آموزشگاه های فنی و حرفه ای، به صورت الکترونیکی در ازمون های هماهنگ با تاریخ سازمان فنی و حرفه ای در آزمون شرکت کرده و بعد از کسب نمره قبولی و موفقیت در آزمون، مدرک مربوط به آن مهارت را به وسیله تاریخ تعیین شده از سایت رسمی این سازمان استعلام گرفته و دریافت کند.

لازم به ذکر است که مدرک قابل استعلام از سازمان فنی و حرفه ای به دلیل کد شغلی در 186 کشور دنیا رسمی است، و افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور برای کسب و کاردارند می توانند با این مدرک در هر جای دنیا برای خود شغلی داشته باشند. همینطور کاراموز می تواند با این مدرک  از تسهیلات بانکی برای ایجاد و راه اندازی کسب و کار خود نیز استفاده کند.

البته روند اخذ مدرک رسمی از سازمان فنی و حرفه ای به دلیل بعضی ضوابط  سازمان و همچنین وجود دو ازمون تئوری و عملی که هر کدام در زمان های خاصی برگزار می شود کمی به طول می کشد.

مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای

این مدارک در آموزشگاه های آزاد تحت نظارت سازمان فنی و حرفه ای به مهارت آموزان ارائه می شود. به همین علت نام و آرم و امضای مدیر موسسه آموزش آزاد همیشه در کنار ارم سازمان فنی و حرفه ای بر روی مدارک درج و به مهارت آموز اعطا می گردد. در صورتی که در مدارک رسمی نام هیچ سازمان و یا موسسه ای شخصی بر روی مدارک ثبت نمی شود.

از دیگر مشخصات و تفاوت های مدارک مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای با مدارک رسمی غیر قابل ترجمه و استعلام گیری آن است. برای همین این مدارک فاقد اعتبار بین المللی هستند.

پیگیری و اخذ مدارک مورد تایید بر خلاف مدارک رسمی مدت زمان کوتاه آن است که حداکثر دو هفته زمان می برد. مدارک مورد تایید همچنین شامل دریافت تسهیلات بانکی نمی شود، و برای اخذ وام باید، مدرک مورد تایید به صورت مدرک رسمی و با گذراندن آزمون در سازمان فنی و حرفه ای صورت گیرد.

مدارک گذر مهارتی در آموزشگاه های فنی و حرفه ای

مدارک گذر مهارتی فقط در شرایط خاصی نظیر برگزاری همایش،سمینار، و نمایشگاه ها که به مدت دو ساعت جهت آموزش های کپسولی که از طرف آموزشگاه های ازاد ارائه شده، صادر می شود.

این مدارک همانند مدارک مورد تایید فاقد اعتبار رسمی است و مشخصات همان مدارک را دارد. لازم است که یادآوری شود در مورد اخذ مدرک گذر مهارتی هیچ گونه وجه نقد و یا هزینه ای از طرف مهارت آموز و یا دانشجو دریافت نمی شود.

 

 

نویسنده


خوشت اومد؟ با دوستات به اشتراک بذار!

0

عکس العمل شما درباره این مطلب چی بود؟

اوه اوه
0
اوه
:( :(
0
:(
⋋_⋌ ⋋_⋌
0
⋋_⋌
:)) :))
0
:))
3> 3>
0
3>
like like
0
like
وحیده سجادی